Statut

Koncepcja pracy Przedszkola Miejskiego Nr 7 na lata 2013 - 2016

 

 

 

 

 

KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR 7

W ŚWIĘTOCHŁOWICACH NA LATA 2013 – 2016

„Zdrowy przedszkolak – promujemy zdrowy tryb życia”

 

 

 

 

NAZWA I TYP PRZEDSZKOLA

 

 

Przedszkole Miejskie Nr7 w  Świętochłowicach  zlokalizowane jest przy ul. Bolesława Chrobrego 6, w pięknej, zielonej spokojnej części miasta , stwarza dzieciom możliwości wszechstronnego harmonijnego rozwoju.

Budynek przedszkola został zaprojektowany około roku 1934.

Przedszkole może pomieścić około 185 dzieci, w 8 oddziałach w systemie dwuzmianowym.

Budynek jest parterowy, mamy 6 sal zajęć , trzy łazienki , nowoczesną kuchnię oraz ogród.

Przygotowujemy smaczne, urozmaicone, zbilansowane posiłki . Od  maja 2013 r. wprowadziliśmy cyklicznie serwowany śniadaniowy „szwedzki stół”.

Przedszkole prowadzi nieodpłatną działalność wychowawczo-dydaktyczną w zakresie wychowania przedszkolnego

w wymiarze 5 godzin dziennie, pozostały czas przebywania dzieci w placówce jest odpłatny i wysokość opłaty

regulują odrębne przepisy.

Statut Przedszkola Miejskiego Nr 7 jest najważniejszym dokumentem w placówce określającym ramy

jego funkcjonowania . Wszyscy pracownicy przedszkola, rodzice przedszkolaków mają obowiązek znać treść dokumentu i stosować jego zapisy.

Rekrutacja dzieci dokonywana jest w oparciu o zasadę powszechnej dostępności, na zasadach określonych przez organ prowadzący.

 

 

 

 

 

2. WIZJA PLACÓWKI

v  Pracujemy tak , aby absolwenci naszego przedszkola były dziećmi otwartymi, twórczymi, komunikatywnymi,

przygotowanymi do podjęcia obowiązków na kolejnym szczeblu edukacji. Znającymi siebie i swoje możliwości,

       akceptującymi odrębność innych, potrafiącymi odnaleźć się w nowej sytuacji, rozwiązującymi problemy, dążącymi

             do osiągnięcia sukcesu i radzącymi sobie z porażkami.

v  Zajęcia wychowawczo - dydaktyczne dostosowane są do możliwości rozwojowych dzieci. Prowadzone są na

wysokim poziomie. Stwarzamy im warunki do twórczego działania, dzięki czemu przyswajają ważne umiejętności

przydatne w życiu dorosłego człowieka.

v  Przedszkole zapewnia opiekę, wychowanie w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa. Dzieci mają możliwość

samorealizacji i aktywnego odkrywania swoich możliwości. Dzięki pracy nauczycieli, personelu placówki,

instruktorów zajęć dodatkowych i ofercie zajęć dodatkowych, rozwijają swoje zainteresowania wzbogacając

wiedzę o otaczającym świecie.

v  Wychowankowie mają w nauczycielach wsparcie, a ci każdemu dziecku zapewniają podmiotowe traktowanie , są

ich partnerami, stoją obok, pozwalając na ujawnianie dziecięcych pomysłów, zachęcając je jednocześnie do

pełnej ich realizacji , dbają o ich pełny rozwój. Pedagodzy w naszym przedszkolu współpracują ze sobą i dzielą

      się zdobytą wiedzą. Pogodna atmosfera w przedszkolu i życzliwi nauczyciele umiejętnie otaczają opieką

wszystkie dzieci.

v  Nauczycielki znają potrzeby i zainteresowania dzieci oraz posiadają umiejętność atrakcyjnego prowadzenia zajęć.

Konstruują ciekawe i bogate oferty zabaw i zadań, są dobrze przygotowane merytorycznie i metodycznie.

Poszukują innowacyjnych rozwiązań, mają wysokie kwalifikacje, pracują z pasją ciągle doskonaląc swoje

         umiejętności.

v  Przedszkole ściśle współpracuje z rodzicami, uwzględnia ich potrzeby i oczekiwania. Angażuje rodziców do

pracy na rzecz przedszkola. Rodzice są naszymi sojusznikami, a działania nasze są skoordynowane. Wszyscy

      pracownicy naszej placówki współdziałają ze sobą. Tworzą przyjazną atmosferę, dzięki której dzieci czują się

             akceptowane i bezpieczne

v  Nasze przedszkole jest przyjazne dzieciom. Ciągle doskonalimy swoją bazę lokalową. Pracujemy nad

v  wyposażaniem placówki w nowoczesny sprzęt, nowe meble, pomoce dydaktyczne i piękne zabawki. Nasz

plac zabaw zaspokaja potrzeby ruchowe dzieci na świeżym powietrzu i zachęca do zabawy.

v  Dzięki skutecznej promocji nasze przedszkole ma dobra opinię w środowisku lokalnym. Dobra lokalizacja,

wyposażenie, estetyka pomieszczeń i otoczenia, dobre działania dydaktyczno - wychowawcze wpływają na

wysoką ocenę przedszkola. Placówka inwestuje w nauczycieli, pracowników, bazę lokalowa, a zyskują na tym

             przede wszystkim dzieci. Przedszkole jest zarządzane w sposób sprawny i nowoczesny, a pracownicy odczuwają

            satysfakcję ze swojej pracy.

 

 

Misją przedszkola jest :    ”Bez korzeni nie ma skrzydeł”

 

 

3. ROZWIĄZANIA ORGANIZACYJNE

 

Placówka jest czynna od poniedziałku do piątku w godzinach od 6 00 do 18 00.

Do przedszkola uczęszcza około 185 dzieci, które bawią się i uczą w grupach ujednoliconych lub zbliżonych

wiekowo.

Ramowy rozkład dnia ułożony jest godnie z zaleceniami nowej podstawy programowej, z roku 2009.

Zagospodarowanie czasu dla dzieci przebywających  w placówce przewiduje następujące aktywności

dzieci:

• Co najmniej jedną piątą czasu dzieci spędzają w ogrodzie przedszkolnym, na świeżym powietrzu,

• Co najmniej jedną piątą czasu dzieci bawią się,

• Dwie piąte czasu zaplanowane jest na wszystkie czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne,

• Najwyżej jedną piątą czasu powinny zajmować dzieciom zajęcia dydaktyczne.

Kadra pedagogiczna posiada wysokie kwalifikacje pedagogiczne, dba o własne doskonalenie zawodowe i podnoszenie

jakości pracy z dzieckiem, ma udokumentowane umiejętności związane z udzielaniem pierwszej pomocy.

Dzieci i nauczycielki biorą często udział w rozmaitych konkursach o zasięgu gminnym, wojewódzkim, ogólnopolskim,

międzynarodowym. Posiadamy liczne sukcesy.

W Przedszkolu działa Rada Rodziców, wspierająca działalność statutową placówki.

 

4.OFERTA PEDAGOGICZNA PRZEDSZKOLA

 

Zajęcia w poszczególnych grupach prowadzone są w oparciu o programy wybrane przez nauczycielki poszczególnych grup

Do realizacji treści programu wykorzystujemy różne metody pracy, miedzy innymi:

- prof. E.Gruszczyk –Kolczyńskiej – zajęcia i zabawy z obszaru edukacji matematycznej,

- kinezjologia edukacyjna Denisona – zajęcia i zabawy z zakresu mowy i myślenia - ”Gimnastyka mózgu”

- pedagogika zabawy „Klanza” – zabawy i zajęcia ze wszystkich obszarów edukacji,

-Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherbourne - wspomaga psychoruchowy rozwój dzieci, koryguje zaburzenia.

- Gimnastyka ekspresyjna Labana - jej istotą jest improwizacja ruchowa.

- Wiązanie ruchu z muzyką.

- Metodę opowieści ruchowej – odtwarzanie ruchem opowiadania nauczyciela.

- Metodę zabawowo – naśladowczą - naśladowanie ruchem osób, czynności.

- Współzawodnictwo jako doping do intensywniejszego wysiłku.

- Pedagogika zabawy - stosowana we wszystkich rodzajach zajęć – umożliwia rozwijanie aktywności i zaangażowania się dzieci we wspólne   

   działanie.

- Inne techniki twórczego myślenia - burza mózgów, język ciała, lista atrybutów,

   przekształcenia, analogie.

- Inne metody stosowane w przedszkolu (wg Marii Kwiatowskiej):

Metody stosowane w przedszkolu

Metody czynne:

  • samodzielnych doświadczeń,
  • zadań stawianych do wykonania,
  • ćwiczeń,
  • kierowania działalnością własną dziecka.

 Metody percepcyjne:

  • obserwacji i pokazu,
  • przykładu nauczyciela,
  • uprzystępniania sztuki.

 Metody słowne:

  • rozmowy,
  • opowiadania, zagadki,
  • objaśnienia i instrukcje,
  • uczenie dzieci wierszy,
  • tekstów piosenek,
  • sposoby społecznego porozumienia,
  • metody żywego słowa.

 

Priorytetem naszej działalności jest bezpieczeństwo, akceptacja i poszanowanie praw naszych wychowanków.

Pragniemy doskonalić jakość pracy naszego przedszkola poprzez rozpoznawanie potrzeb środowiska oraz poszukiwanie

nowatorskich metod pracy z dziećmi.

 

Dziecko w naszym przedszkolu :

 

  • Traktowane jest indywidualnie i podmiotowo.
  • Rozwija się w atmosferze bezpieczeństwa, życzliwości, pełnej akceptacji.
  • W atmosferze ciepła i zrozumienia dziecko nabywa poczucia własnej wartości, czuje, że jest ważne i zawsze może liczyć na pomoc i uwagę nauczyciela.
  • Osiąga sukces, gdyż zadania edukacyjne dostosowane są do jego możliwości rozwojowych.
  • Jest aktywizowane do samodzielności we wszystkich sferach edukacyjnych.
  • Jest stymulowane do osiągania górnego pułapu swoich możliwości.
  • Rozwija potrzeby i przekonania służące zachowaniu zdrowia.
  • Poznaje i zaczyna rozumieć otaczający świat i samo siebie.

 

Rodzice w naszym przedszkolu :

 

  • Uzyskują pomoc specjalistów.
  • Otrzymują obiektywną ocenę postępów i niepowodzeń dziecka.
  • Dzielą się swoimi spostrzeżeniami o pracy przedszkola, bezpośrednio rozmawiają z nauczycielem, dyrektorem o trudnych sprawach wychowawczych.
  • Czynnie uczestniczą w życiu przedszkola.
  • Czynnie wspierają przedszkole w jego działaniach: pomagają w realizacji podejmowanych prac modernizacyjnych, chętnie współpracują z nauczycielami, oferują wszechstronna pomoc, służą swoją zawodową wiedzą.
  • Są partnerami w tworzeniu klimatu, działalności dydaktycznej i zarządzaniu placówką.

 

Nauczyciele w naszym przedszkolu :

 

  • Aktywnie realizują zadania przedszkola określone w dokumentach wewnętrznych placówki.
  • Podejmują działania innowacyjne. Są aktywni i twórczy.
  • Tworzą i realizują własne programy dostosowane do potrzeb grupy i placówki.
  • Współpracują z rodzicami i środowiskiem lokalnym.
  • Doskonalą swoją wiedzę i zbierają nowe doświadczenia poprzez uczestnictwo w licznych kursach i szkoleniach.
  • Wszyscy nauczyciele wykorzystują twórcze i aktywne metody, promując nowatorski styl pracy.
  • Nauczyciele pozyskują rodziców do efektywnych działań na rzecz przedszkola oraz poszukują sympatyków i

             partnerów przedszkola.

  • Monitorują efektywność własnej pracy.
  • Dzielą się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami.
  • Prowadzą obserwację pedagogiczną, która wykorzystywana jest do indywidualnego doboru metod wychowawczych

             i dydaktycznych, dzięki czemu dzieci rozwijają się w indywidualnym tempie, zgodnie z własnym potencjałem.

  • Proponują rodzicom nowe formy współpracy.

Model absolwenta naszego przedszkola:

 

  • Dziecko traktuje zdrowie jako wartość i wykazuje aktywną postawę wobec własnego

zdrowia.

  • Jest sprawne fizycznie.
  • Podejmuje działania proekologiczne.
  •  Wykazuje własną aktywność, samodzielnie rozwiązuje problemy.
  •  Ma poczucie własnej wartości.
  •  Jest wrażliwe na potrzeby innych.
  •  Jest dobrze przygotowane do zadań jakie stawia szkoła.
  •  Zawsze stara się osiągać górny pułap swoich możliwości.

 

Podstawy koncepcji przedszkola promującego zdrowie i wynikające z niej zadania główne. 

 

Podstawą koncepcji przedszkola promującego zdrowie jest holistyczne podejście do

zdrowia dziecka. Na całościowe zdrowie dziecka składają się: zdrowie fizyczne, psychiczne,

emocjonalne, duchowe i społeczne; na jego jakość styl życia i środowisko. Zgromadzono

wiele dowodów na to, że zdrowie i edukacja są ze sobą nierozerwalnie związane. Prawidłowe

funkcjonowanie organizmu oraz dobre samopoczucie społeczne i psychiczne małego dziecka

mają wpływ na:

  • motywację do nauki i satysfakcję ze zdobytych umiejętności,
  • dobre funkcjonowanie procesów poznawczych: myślenie, pamięć, uwagę,

              przyswajanie wiedzy i opanowanie umiejętności,

  • dobre relacje między członkami społeczności przedszkolnej.

Edukacja zdrowotna pomaga w osiąganiu głównego celu edukacji młodego pokolenia,

gdyż daje dzieciom możliwość nabycia umiejętności, wiedzy i postaw, które są niezbędne do

rozwoju własnej tożsamości oraz odpowiedniego uczestnictwa w życiu społecznym.

Promocja zdrowia stała się koncepcją umożliwiającą kontrolę nad swoim zdrowie i jego poprawą.

Wynikające z niej zadania główne to:

 

1. Edukacja zdrowotna rozumiana jako dostarczanie wiedzy, kształtowanie umiejętności

i postaw oraz aktywizacja do podejmowania działań

2. Tworzenie takiego środowiska fizycznego, które sprzyja edukacji zdrowotnej -

wyposażenie i wielkość sal przedszkolnych, meble, gry, zabawki, sprzęt sportowy,

wyposażenie kącików.

3. Tworzenie środowiska społecznego - atmosfery i organizacji, które wspierają

edukację zdrowotną

 

5. DIAGNOZA STANU WYJŚCIOWEGO

MOCNE I SŁABE STRONY PRZEDSZKOLA – SZANSE I ZAGROŻENIA

 

Do analizy wykorzystano narzędzia badawcze:

  • analiza danych o aktualnym stanie bazy kadrowej, materialnej i lokalowej.

 

Mocne strony

  • nauczyciele preferują indywidualne podejście do dzieci;
  • zatrudniani specjaliści podnoszą poziom i atrakcyjność zajęć;
  • dyrektor operatywny, życzliwy, otwarty na innowacje;
  • nauczyciele doskonalący swoją pracę;
  • profil przedszkola ukierunkowany na działania pro zdrowotne i ekologiczne;
  • duża częstotliwość imprez z udziałem rodziców;
  • zadowolenie ze strony rodziców i dzieci;
  • bardzo dobre usytuowanie przedszkola,
  • przekazywanie informacji rodzicom o ważnych sprawach w formie elektronicznej i papierowej „Informator dla rodziców”
  • skuteczne przestrzeganie zasad bezpieczeństwa
  • określona procedura odbierania i przyprowadzania dzieci do przedszkola,
  • Smacznie i zdrowo, zgodnie z przepisami, żywienie dzieci, przestrzeganie procedur przygotowania posiłków,

              przestrzegany jest system HACCP,

Dokonywane są wymagane prawem przeglądy budynku i wyposażenia,

  • Wyremontowana nowoczesna kuchnia

Słabe strony

 

  • niejednakowa aktywność członków Rady Pedagogicznej
  • mało wyspecjalizowane WDN ;
  • brak projektów, do których można przygotować wniosek,
  • brak pomieszczeń na zajęcia dodatkowe,
  • niewystarczająca ilość sprzętu komputerowego i oprzyrządowania do pracy personelu,
  • brak kompleksowego remontu łazienek dziecięcych z tyłu budynku ,
  • brak  realizacji termomodernizacji placówki , pomimo gotowego projektu

 

Szanse

 

  • przekonanie środowiska rodzinnego o celowości i skuteczności współpracy;
  • pomoc finansowa środowiska sponsorów;
  • promocja przedszkola;
  •  współpraca z fundacjami i instytucjami,  z autorami projektu„ Kubusiowi Przyjaciele Przyrody”
  • aplikowanie o certyfikaty,
  •  aplikowanie o dotacje, dofinansowania ze środków miasta Świętochłowice

 

Zagrożenia

 

  •  często zmieniające się przepisy prawa oświatowego,
  •  budżet placówki nie pozwala na samodzielną kompleksową modernizację pomieszczeń i budynku

 

6. Kierunki realizacji koncepcji: zadania kontynuowane i nowe:

 

Podejmując kolejne działania zmierzające ku systematycznemu rozwojowi placówki, chcemy utrzymać dotychczasowy kierunek oraz wzbogacić go o nowe treści

 

Opracowanie Koncepcji pracy Przedszkola Miejskiego Nr 7 w Świętochłowicach na lata 2013-2016  poprzedzone zostało diagnozą pracy przedszkola, wynikającą z analizy jego mocnych i słabych stron. Tworząc dokument, uwzględniono obowiązujące przepisy oświatowe. Na podstawie wyników prowadzonej ewaluacji zostały podjęte działania zmierzające do osiągnięcia określonych zadań i celów głównych:

1. Realizacji założeń reformy programowej.

2. Codzienna praca nakierowana na dobrą opinię przedszkola i wysoki poziom pracy dydaktyczno-wychowawczo- opiekuńczej,

    a także atrakcyjną ofertę edukacyjną.

3. Ścisłej współpracy z rodzicami, jako współpartnerami w procesie edukacji i wychowania dzieci.

4. Realizacji programów własnych, ze szczególnym uwzględnieniem programu:

-edukacji ekologicznej

-edukacji matematycznej,

- edukacji regionalnej,

- edukacji plastycznej

5. Promowaniu zdrowego stylu życia dziecka w domu i w przedszkolu

6. Zachęcaniu i inspirowaniu kadry pedagogicznej do tworzenia nowatorskiego i twórczego stylu pracy.

7. Ścisłej współpracy z lokalnymi placówkami oświatowymi, organizacjami i instytucjami działającymi na terenie miasta i poza nim

8. Promowaniu wychowania przedszkolnego, przekonując rodziców o tym, że nawet małe dziecko stale się uczy i

warto mu tę naukę urozmaicić oraz wesprzeć profesjonalną edukacją przedszkolną, podkreślając, że umiejętności,

które małe dzieci wyniosą z przedszkola, zaowocują w szkole. Stąd hasło określające misję naszego przedszkola to :

„ Bez korzeni nie ma skrzydeł”

 

 

7.Sposoby realizacji celów koncepcji.

 

Cel 1.

Wzmacnianie efektów działalności opiekuńczej dydaktycznej i  wychowawczej przedszkola w latach 2013 -2016.

 

1. Zapoznanie z programem rozwoju przedszkola Rady Pedagogicznej, personelu

administracyjno –obsługowego (szczególnie intendentki i pracowników kuchni) oraz

rodziców. Zamieszczenie koncepcji na stronie internetowej przedszkola.

2. Doskonalenie kadry pedagogicznej w ramach WDN oraz w oparciu o indywidualne

potrzeby nauczycieli.

3. Dbałość nauczycieli o rozwój zawodowy – podnoszenie kwalifikacji oraz stopni

awansu zawodowego.

4. Wykorzystanie zdobytych umiejętności w bezpośredniej praktyce pedagogicznej.

Dzielenie się wiedzą z innymi nauczycielami - prowadzenie zajęć koleżeńskich, rad

samokształceniowych.

5. Przestrzeganie przepisów prawa oświatowego, dostosowanie wewnętrznych

uregulowań do tych przepisów.

6. Przestrzeganie procedur bezpieczeństwa obowiązujących w przedszkolu,

systematyczne przeglądy budynku i ogrodu, ćwiczenia ewakuacyjne.

7. Określanie potrzeb przedszkola w zakresie bazy i wyposażenia przedszkola -

stopniowa wymiana urządzeń w ogrodzie, doposażenie grup w kąciki czytelnicze, do

zabaw tematycznych i teatralnych, stopniowe doposażenie kącików w pomoce do

zabaw badawczych.

8. Współpraca z rodzicami –prelekcje, zajęcia otwarte, warsztaty, spotkania integracyjne

i pedagogizujące. Rozpowszechnianie działań przedszkola poprzez stronę internetową.

Bieżąca informacja na temat osiągnięć dziecka. Włączanie rodziców do działań

przedszkola.

9. Systematyczne wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci z trudnościami, wykorzystanie pomocy specjalistów.

10. Realizacja programów profilaktyki zdrowotnej

11. Uczestnictwo w akcjach społecznych i ekologicznych :”Sprzątanie świata”, „Dzień Ziemi”, zbiórka karmy dla zwierząt ze schroniska

12. Organizacja ciekawych wycieczek o tematyce przyrodniczo - ekologicznej, dostarczanie wiedzy na temat sposobów ochrony środowiska.

13. Optymalne wykorzystanie ogrodu przedszkolnego do zabaw i zajęć ruchowych rozwijanie

kreatywności i samodzielności dzieci. Organizacja pikników rodzinnych, spartakiad sportowych.

14. Systematyczna współpraca z instytucjami wspierającymi przedszkole, poszukiwanie nowych partnerów

 

Cel 2.

Doskonalenie działań przedszkola w oparciu o koncepcję pracy przedszkola

 

Lp.

Rok       szkolny

 

Zadanie

Efekty kształcenia

 

1.

2013/2014

Rozwijanie u dzieci myślenia

kreatywnego.

Uświadomienie dzieciom ich

praw i obowiązków.

Dziecko jest aktywne i twórcze

podczas zabaw i zajęć, chętnie i

samodzielnie rozwiązuje

problemy.

Dziecko przestrzega umów

zawartych z grupą i

nauczycielką. Rozumie, że ich

nieprzestrzeganie powoduje

konsekwencje.

Dziecko przestrzega praw

swoich i kolegów, rozumie

swoje obowiązki.

 

2.

2014/2015

Wyrabianie aktywnej postawy

wobec własnego zdrowia oraz

kształtowanie postawy małego

ekologa.

Dziecko bada i eksperymentuje,

gdyż jest zaciekawione

otaczającym światem.

Dziecko świadomie dba o

swoje zdrowie w zakresie

higieny systemu nerwowego i

narządów zmysłów.

Dziecko troszczy się o obecną i

przyszłą jakość życia na Ziemi.

Chętnie podejmuje aktywne i

świadome działania dla

ochrony środowiska.

3.

2015/2016

Wyzwalanie aktywności

ruchowej w celu rozwijania

samodzielności i kreatywności

dzieci.

Dziecko chętnie i aktywnie

uczestniczy w zajęciach

ruchowych prowadzonych w

oparciu o programy

profilaktyczne przedszkola.

Dziecko preferuje zabawy i

zajęcia ruchowe na powietrzu.

Dziecko aktywnie spędza

wolny czas.

 

 

 

 

 

Cel 3.

Promowanie osiągnięć dzieci w środowisku lokalnym, we współpracy z wybranymi instytucjami i organizacjami środowiskowymi w latach 2013 -2016.

 

1. Zdobycie certyfikatu przedszkola promującego zdrowie.

2. Aktualizacja strony internetowej – zamieszczanie relacji z wycieczek, działań

ekologicznych i zdrowotnych, przykładowych jadłospisów.

3. Rozprowadzanie biuletynu przedszkola w środowisku.

4. Wykorzystanie logo przedszkola podczas wyjść poza placówkę.

5. Współpraca z placówkami i instytucjami w celu promowania działań przedszkola –

udział w konkursach plastycznych, muzycznych, recytatorskich, teatralnych.

6. Organizacja w placówce działań dla środowiska – spartakiady sportowe, pikniki

rodzinne, konkursy plastyczne, recytatorskie, zgaduj - zgadule o tematyce

ekologicznej i zdrowotnej.

7. Udział w akcjach społecznych i ekologicznych.

8. Aktualizacja kroniki przedszkola.

9. Współpraca z Wydziałem Zdrowia ,Sanepidem, Wydziałem Ekologii itp.

10. Współpraca ze służbami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo i zdrowie – Straż

Pożarna , Policja, przedstawiciele służby zdrowia –zapraszanie na spotkania grup

przedszkolnych z innych placówek.

 

 

 

 

 

 

 

8. Realizacja zadań szczegółowych

 

Zadania szczegółowe

Forma realizacji

Termin realizacji

Osoby

odpowiedzialne

 

Efekty

Codzienne szczotkowanie zębów

przez wszystkie przedszkolaki

Zakup szczoteczek, past,

kubeczków ( komplety

podpisane imieniem i

nazwiskiem każdego

dziecka)

 

każdy rok szkolny

Nauczycielki,

koordynator

promocji zdrowia

 

Zdrowsze zęby

 

Dzieci piją wodę dostępną

w każdej sali dydaktycznej

 

 

 

 

Zakup wody, kubków

 

Cały rok

 

Intendent,

Nauczyciele ,woźne

Zdrowsze dzieci

 

 

 

Zdrowe żywienie dzieci:

  • przygotowywanie zdrowych  posiłków
  • korzystanie ze świeżych ziół,
  • preferowanie produktów do

             przygotowania posiłków bez

            chemii,

  • stosowanie zamienników dla

             dzieci alergicznych

  • podawanie świeżych soków,
  • śniadaniowy ”szwedzki stół”,
  • Realizacja programu „Akademia zdrowego przedszkolaka”

    

 

 

 

 

 

 

 

 

Współpraca z lokalnymi

instytucjami, min.:

  • Szkołą Podstawową nr 19
  • Szkołą Podstawową nr 2,

 

 

 

 

 

Projekty , cykliczne akcje, np.

Dzień Jabłuszka, Dzień Dyni, Dzień Fasoli, Dzień Wody, Dzień Marchewki,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Warsztaty, spotkania,

konkursy, przeglądy

 

Cały rok

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wg harmonogramu

ustalonego na

konkretny rok

szkolny

 

 

 

 

 

 

Wg ustalonych

terminów

 

 

Dyrektor, intendent,

kucharki, woźne,

nauczycielki

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wyznaczone

nauczycielki oraz

wszyscy pracownicy

 

 

 

Nauczyciele

prowadzący grupy

lub projekty

 

Zdrowsze, szczuplejsze

dzieci, z

wykształconymi

zdrowymi nawykami

jedzeniowymi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zdrowsze, świadome,

bardziej sprawne

ruchowo dzieci

 

 

 

 

 

 

Dzieci z szerszą

wiedzą na temat

funkcjonowania i

możliwości

współczesnego świata.

 

Organizowanie cyklicznych

uroczystości wewnątrz

przedszkolnych:

· Pasowanie na przedszkolaka,

· Dzień misia,

· Owocowy lub warzywny

dzień(każdego roku inny),

· Mikołajki,

· Spotkanie wigilijne,

· Dzień Babci i Dziadka,

· Zabawa karnawałowa,

· Zajączek wielkanocny oraz

wizyta księdza święcącego

pokarmy,

· Dzień Mamy i Taty,

· Festyn rodzinny,

· Zakończenie roku,

· Organizacja warsztatów dla rodziców.

Spotkania, uroczystości,

projekty,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Konferencje, warsztaty,

szkolenia

Wg harmonogramu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Okres od XI 2013 do VI 2015 r.

Nauczyciel, dyrektor,

Intendent

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dyrektor, koordynatorzy projektu

Współpraca z

rodzicami,

dokumentacja

fotograficzna i

filmowa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zgromadzona

dokumentacja, wiedza

Organizowanie wyjść, wycieczek

 

Wg ustalonych

terminów

Nauczyciele,

wicedyrektor,

pozostały personel

Zadowolenie dzieci z

szerszą wiedzą na

temat otaczającego

świata. Dokumentacja

fotograficzna

Działania ekologiczne:

· Segregowanie odpadów,

· Zbieranie baterii, kartridży

· Dokarmianie ptaków zimą,

· „Coś pięknego ze starego -czyli

przedmioty dekoracyjne z

użyciem materiałów wtórnych”

konkurs dla dzieci

przedszkolnych,

· „ Drugie życie butelki”- konkurs

plastyczny

· Kompostowanie naturalnych

odpadów,

· Realizacja projektu „ Kubusiowi

Przyjaciele Przyrody”,

· Ekologiczne witanie wiosny,

· Ubogacanie narzędziowni

ekologicznej

· Ptasi śpiew - gromadzenie

płytoteki z odgłosami śpiewu

ptaków,

· Budzik ptasi- tablica

informacyjna dotycząca cykli

ptasiego śpiewu,

· Sadzenie krokusów i innych

wiosennych kwiatów,

Konkursy, piękne

rabatki, angażowanie

rodziców w działania

przedszkola,

spotkania dla dzieci

· konkurs

· konkurs

· wykorzystanie

niepotrzebnych

rzeczy do zrobienia

nowej, z innym

przeznaczeniem

· aplikowanie o

certyfikat

międzynarodowy

Zieloną Flagę,

 

· zorganizowanie

zegara z ilustracjami

godzin rozpoczęcia

śpiewu przez

poszczególne gatunki

śpiewu

· jesienne wysadzanie

cebulek kwiatowych

aby wiosną było

pięknie

 

Nauczyciele,

dyrektor, personel

pomocniczy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nauczyciele

prowadzący grupy

Kształcenie nawyków

segregowania

odpadów

Czerpanie radości ze

zrobienia czegoś

pożytecznego z

niczego

Otrzymanie

certyfikatu Zielonej

Flagi

 

 

 

 

 

Wzbogacenie

wyposażenia

podwórka

przedszkolnego o

nową pomoc

dydaktyczną

Działania charytatywne:

· Zbieranie nakrętek,

· Gromadzenie suchej karmy,

puszek, rzeczy potrzebnych w

schronisku dla zwierząt projekt

„Pokochać kundla”

· Marzycielska poczta

· „Listy do Ziemi”,

Zorganizowanie zbiórek,

akcji pisania listów, kartek dla chorych kolegów

 

 

Polepszenie warunków

życia zwierząt w

schronisku, sprawienie

radości dzieciom w

szpitalach, poszerzenie

dziecięcej wiedzy na

temat zagrożeń dla

środowiska

Działania marketingowe:

· udoskonalanie strony

internetowej, praca nad

aktualnymi informacjami,

galerią itd.

· wykonanie folderu przedszkola,

wizytówek, papieru firmowego,

· dbanie o pozytywne „pierwsze

wrażenie” z placówką,

uporządkowane, aktualne

informacje w wersji papierowej, życzliwa komunikacja telefoniczna,

Zamieszczanie

elektronicznych wiadomości

o placówce.

Wykonanie folderu i

wizytówek

Dyrektor, wicedyrektor

 

 

Planowane remonty:

· remont łazienek,

· termomodernizacja placówki

· wymiana drzwi wejściowych,

· zmiana sposobu otwierania

drzwi wejściowych wykorzystanie

kart zbliżeniowych

· podwyższanie estetyki

pomieszczeń, wyposażenia,

bazy przedszkola

Wnioskowanie o dodatkowe

środki finansowe

Składanie wniosków

dwa razy w roku

Dyrektor,

 wykonanie

małych remontów w ramach możliwości własnych

Poprawa warunków ,

w których przebywają

dzieci i pracownicy

 

Ponadto:

Gromadzenie funduszy na tablicę interaktywną, rzutnik multimedialny

 

Ewaluacja.

 

v  Ewaluacja programu rozwoju placówki prowadzona będzie na bieżąco, na jej

podstawie nastąpi prognozowanie kierunku zmian.

v  Ocena skuteczności i efektywności wdrożonych działań nastąpi poprzez porównanie

efektów osiągniętych z założonymi.

v  Sposób zbierania i oceny danych zależy od decyzji dyrektora i rady pedagogicznej.

v  Należy wziąć pod uwagę opinię rodziców dotyczących efektywności pracy

przedszkola.

 

 

 

 

 Etapy ewaluacji:

 

  1. Początek roku zapoznanie się z koncepcją pracy przedszkola.
  2. Wprowadzenie koniecznych zmian.
  3. Po każdym roku pracy sprawdzenie, które działania zostały zrealizowane.

4.Planowanie dalszej pracy w oparciu o zebrane dane.

5.Po 3 latach dokonanie oceny działania programu.

      6.Samoocena nauczycieli pod kątem realizacji jego założeń.

      7.Sformułowanie wniosków do dalszej pracy.

 

 

Zmiany w koncepcji mogą być dokonywane na wniosek Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców lub dyrektora

 

 

Postanowienia końcowe:

 

  1. Koncepcja pracy przedszkola jest otwarta i może ulegać modyfikacji.
  2. Koncepcja pracy przedszkola jest dopełnieniem zadań określonych w Statucie przedszkola.
  3. Koncepcję pracy zatwierdza do realizacji Rada Pedagogiczna.
  4. Zmiany mogą być dokumentowane na wniosek Rady Pedagogicznej, Dyrektora przedszkola, Rady Rodziców.
  5. Koncepcja pracy przedszkola obowiązuje od dnia zatwierdzenia. Rada pedagogiczna Przedszkola Miejskiego  nr 7 zatwierdziła Koncepcję pracy przedszkola na lata 2013 – 2016  dn. 30. 08. 2013 r.

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 06 kwietnia 2014 11:43
Dokument wprowadzony do BIP przez: Karina Przełączkowska
Ilość wyświetleń: 708
06 kwietnia 2014 11:43 (Karina Przełączkowska) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)
Zatrzymaj banner przewijany
Witamy na stronie BIP Przedszkola Miejskiego Nr 7 w Świętochłowicach::Witamy na stronie BIP Przedszkola Miejskiego Nr 7 w Świętochłowicach::